Promjene u ponašanju potrošača tijekom COVID-19 pandemije

Novo normalno postalo je sve više biti u svojim domovima i više vremena provoditi na internetu i uz svoje najbliže, izbjegavati velika okupljanja i u trgovinama držati socijalnu distancu. Potrošačke navike su promijenjene te je veliki broj ljudi prešao na rad od kuće. Istraživanja su pokazala da što je neki strah veći i izraženiji to će i promjena u ponašanju potrošača u kupovini biti veća. Ekonomija cijelog svijeta je usporila, velik broj radnika je dobilo otkaze i plaće su smanjene. Zbog pandemije COVID-a 19 potrošači su odlaske u trgovine smanjili na najmanju moguću razinu i sve što mogu obavljaju iz sigurnosti svoga doma kako bi širenje zaraze sveli na minimum.

Promjene koje se dešavaju u ponašanju potrošača

Izvor: The ESET Global FinTech Study

Od samog početka izbijanja virusa (početkom 2020.) potrošači su promijenili ponašanje koje je značajno odstupalo od njihovog uobičajenog ponašanja u kupovini. Prognozira se kako će pandemija utjecati na potrošače i mijenjati njihove već postojeće navike te da će se sve više početi primjenjivati kupovina putem interneta. Ponašanje potrošača tijekom kupovine u pandemiji općenito ovisi o strahu na način da, što je strah veći, promjena ponašanja potrošača u kupovini isto raste.

Posljedice pandemije

  • Smanjena kupnja odjeće
  • Povećana kupnja proizvoda za osobnu njegu
  • Povećana kupnja osnovnih namirnica
  • Povećana kupnja proizvoda za čišćenje
  • Povećanje online kupnje
  • Sve veća financijska ušteda

U situacijama kada se virus širi sve većom brzinom, potrošači su sve manje voljni kupovati u trgovini. Međutim, čak i tijekom pandemije, namirnice su i dalje osnovne ljudske potrebe bez kojih ne mogu. Prehrambeni proizvodi i pića tijekom pandemije činili čak 35% kupnje među internetskim kupcima.

Razna svjetska tržišta uočavaju povećanje prodaje proizvoda za pranje rublja i općenito skok u prodaji proizvoda za čišćenje. Pokazalo se da su ljudi za vrijeme COVID-a 19 bili skloniji većem održavanju higijene nego inače zbog straha od zaraze.

Predviđa se da će kupci zadržati i nakon pandemije veću razinu internetske kupovine bez obzira na to rade li trgovine ili ne. Pandemija je uzrokovala povećanje digitalizacije zbog karantene i pravila o fizičkom distanciranju. Zbog zatvaranja stacionarnih maloprodajnih trgovina, internetska kupnja postala je jedino sredstvo za potrošače da zadovolje svoje potrebe za potrošnjom. COVID-19 prisilio je ljude na takav način kupovine te je sve manje onih tradicionalnih načina kupovanja.

Primijećeno je da su tijekom pandemijske situacije poželjni čimbenici koji su utjecali na ponašanje kupaca bili upravo financijska ušteda, pošto je sve manje ljudi bilo sklono skupoj kupnji proizvoda, pogotovo kada nemaju prihoda za iste. Neke od novonastalih promjena će postati trajne te će potrošači nastaviti s njihovom primjenom i nakon COVID-a 19. Neke od dugoročnih promjena u ponašanju potrošača će biti ta da će naučiti biti pažljiviji i oprezniji prije kupnje određenih proizvoda te samim time i štedljiviji.

Utjecaj pandemije na strahove potrošača

  1. Strah od egzistencijalne krize

Ljudi diljem svijeta ostaju bez posla, organizacije i tvrtke su se zatvorile te se i cijelo gospodarstvo zaustavilo. Masovna nezaposlenost postala je tijekom krize korona virusa glavno obilježje rada. Dugoročno gledano, postoji strah da će se ono što je započelo kao zdravstvena kriza razviti u duboku ekonomsku krizu. Gotovo svaka četvrta osoba strahuje od gubitka posla zbog novonastale krize. Također, smatra se da će mnogi ljudi na tržište rada nakon pandemije gledati drugačije i da će u budućnosti imati različite prioritete od kojih će većina biti povezana upravo s poslom i zapošljavanjem.

  1. Strah od socijalnog kontakta

Potrošači se boje kupiti robu u nepokretnim trgovinama zbog vladinih ograničenja i straha od zaraze. Potrošači se, iako su mnoge zemlje ponovno otvorile fizičke maloprodajne prodavaonice, još uvijek boje velikih gužvi koje šire virus i pokušavaju izbjeći fizički kontakt s drugima. 9 od 10 potrošača je promijenilo svoje tradicionalne navike kupnje, što znači da sada umjesto odlaska u dućane  svoju kupnju obavljaju iz svoga doma upravo zbog straha od zaraze i socijalnog kontakta s drugima.

  1. Strah od otuđenja

U očajničkim pokušajima suzbijanja širenja COVID-a 19, vlade diljem svijeta uvele su ograničenja na socijalne kontakte i velika okupljanja. Socijalno distanciranje razdvaja pojedince jedne od drugih i može potaknuti osjećaj otuđenosti i besmislenosti. To se u društvenom smislu odnosi na to da su odnosi licem u lice zamijenjeni s virtualnim internetskim interakcijama i prijateljstvima koja su stvorena putem Facebooka i raznih drugih društvenih mreža. Smatra se kako društveno udaljavanje može negativno utjecati na mentalno zdravlje pojedinaca na način da se oni osjećaju otuđeno.

Rezultati

B.I.D. Grupa provela je istraživanje u lipnju 2021. godine. Cilj ankete bio je ispitati kako strah od zaraze virusom, strah od egzistencijalne krize i strah od otuđenja utječe na promjene u online i offline kupovini različitih vrsta proizvoda (hrana, piće, higijenski proizvodi i odjeća) tijekom pandemije COVID-a 19 tj. koliko potrošači tijekom pandemije u odnosu na razdoblje prije više ili manje online i offline kupuju.

Zaključak ankete je kako je prosječan odgovor za hranu, piće i higijenske proizvode bio veći kod offline kupnje nego kod online, što znači da i uslijed pandemije i raznih strahova koji su u gornjem tekstu navedeni i objašnjeni potrošači ovakvu vrstu proizvoda i dalje više preferiraju kupovati offline. Nadalje, za kupnju odjeće situacija je obrnuta. Kod ispitanika za ovu vrstu proizvoda online kupovina se povećala tijekom pandemije za razliku od kupovine u fizičkim trgovinama. Što se tiče tri straha ispitanike je najviše bilo strah zaraze COVID-a 19 što je bilo i za očekivati, zatim egzistencijalne krize, te se na zadnjem mjestu našao strah od otuđenja.

Za više informacija o gore objašnjenoj temi možete pročitati na sljedećim linkovima:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ajae.12170

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0969698921001089

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0972063420940834

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0969698920309814

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0022167820934229

https://www.prnewswire.com/news-releases/eset-survey-finds-70-of-americans-are-shopping-more-online-than-before-the-pandemic-yet-only-38-feel-very-secure-when-doing-so-301212266.html